Dokuczają Ci bolesne odciski na stopach? Mają żółtą lub szarą barwę i poważnie utrudniają chodzenie? To najprawdopodobniej modzele. Nie lekceważ ich, ponieważ nieleczone z czasem będą się powiększać i pogłębiać drażniąc tkanki wewnętrzne i wywołując stan zapalny. Sprawdź, jakie są sposoby leczenia modzeli i jakie są przyczyny ich powstawania. Jeżeli to możliwe, wyeliminuj czynniki sprawcze, a zobaczysz, że modzele przestaną Cię nękać.

Modzele – przyczyny powstawania

Zastanawiasz się pewnie dlaczego modzele dokuczają akurat Tobie? Zatem odpowiedz sobie na następujące pytania: czy chodzę w butach na wysokim obcasie wywierając nacisk na śródstopie i palce? Czy mam prawidłowo dobrane obuwie? Czy mam cukrzycę, reumatoidalne zapalenie stawów lub choroby układu krążenia? Jeżeli przynajmniej na jedno z powyższych pytań odpowiedź jest twierdząca, to jest to prawdopodobna przyczyna powstania u Ciebie modzeli. Modzele to odciski, które tworzą się poprzez ciągły nacisk i tarcie na skórę, w skutek czego tkanka skórna obumiera i rogowacieje. Zazwyczaj zrogowaciały naskórek z czasem się złuszcza, a w jego miejsce powstaje nowa, zdrowa tkanka. W przypadku modzeli jest jednak inaczej. Zrogowaciały naskórek się nie złuszcza, tylko narasta, tworząc grubą warstwę.

Główne przyczyny modzeli

Na stopach modzele można spotkać najczęściej pod dużym palcem u nogi, co jest charakterystyczne choćby dla kobiet, które dużo chodzą w „szpilkach”. W obuwiu na wysokim obcasie stopa jest nienaturalnie ułożona, a nacisk całego ciała opiera się na palcach (głównie paluchu) i kościach śródstopia. Jest to główny powód tego, że kobiety zmagają się z modzelami znacznie częściej, niż mężczyźni. Jak już zostało wspomniane przyczyną modzeli mogą być także cukrzyca i choroby układu krążenia. To dlatego, że przepływ krwi w nogach jest osłabiony, co przekłada się bezpośrednio na gorsze dotlenienie tkanek. Modzele mogą być również skutkiem takich deformacji stóp jak: płaskostopie poprzeczne, czy ostroga piętowa. Pamiętaj, o ile nie jesteś osobą chorą na wspomniane schorzenia, to możesz łatwo wprowadzić zmiany do swojego życia, które skutecznie zapobiegną nawrotom modzeli. Chodź w wygodnym obuwiu na płaskim obcasie, noś tylko skarpety lub rajstopy wykonane z naturalnych materiałów, możesz sobie również wykonać indywidualne wkładki ortopedyczne, bardzo wygodne i skuteczne w walce z wszelkiego rodzaju odciskami.

Jeżeli to możliwe, unikaj:

• obuwia, które powoduje ucisk stopy
  • butów na wysokim obcasie
  • zbyt luźnego obuwia, które powoduje otarcia
  • obuwia ze zbyt cienką podeszwą
  • chodzenia bez skarpetek w zamkniętym obuwiu

Modzele objawy

Modzele poznasz po tym, że są większe niż nagniotki, twarde i jak już zostało wspomniane mają żółtą lub szarą barwę. Dopóki nie są głębokie nie są aż tak bolesne, jak nagniotki, jednak możesz odczuwać lekki ból lub pieczenie na obrzeżach modzela.

Modzele leczenie specjalistyczne

Wprawdzie są domowe sposoby radzenia sobie z modzelami, ale nie na każdy organizm działają, a i dużo zależy od stopnia zaawansowania modzeli. W przypadku głębokiej zmiany jedynym wyjściem jest wizyta u podologa. Jest to specjalista od leczenia chorób stóp. W gabinecie podologicznym usuwanie modzeli jest zabiegiem przeważnie bezbolesnym i skutecznym. W przypadku małych modzeli można usunąć zmianę już na jednej wizycie, natomiast w przypadku większych zmian, potrzeba przeważnie dwóch lub trzech podejść, by stopniowo usunąć zrogowaciały naskórek. Usuwanie modzeli u podologa odbywa się oczywiście z zachowaniem najwyższej higieny. Narzędzia są sterylne, a wszelkie materiały konieczne do przeprowadzenia zabiegu jednorazowego użytku. Dzięki temu pacjent nie musi się martwić o swoje bezpieczeństwo. Wizyta u podologa jest konieczna zwłaszcza wtedy, gdy pacjent choruje na stopę cukrzycową. Wówczas usuwanie modzeli wymaga absolutnej ostrożności i dużych umiejętności. Chodzi o to, by podczas zabiegu nie naruszyć delikatnej skóry na stopie pacjenta. To dlatego, że w przypadku osób cierpiących na stopę cukrzycową wszelkie rany i skaleczenia, bardzo trudno się goją.

Więcej na ten temat znajdziesz tutaj – usuwanie odcisków Warszawa