Stopa cukrzycowa to powikłanie cukrzycy typu II. To, co jest charakterystyczne dla tego schorzenia to trudno gojące się na stopie rany i owrzodzenia oraz nawracające odcisk. Ponadto, różnego rodzaju deformacje stóp np. haluksy (więcej na temat wkładki na haluksy), które są związane ze słabnącą strukturą kości i stawów. Zaniedbanie stopy cukrzycowej może wiązać się z poważnymi powikłaniami, które grożą nawet utratą chorej kończyny. Sprawdź, jakie są podstawowe problemy związane z leczeniem stopy cukrzycowej i jak ją pielęgnować. Stosując się do wskazówek będziesz mógł prowadzić względnie normalne życie.

stopa cukrzycowa

Stopa cukrzycowa objawy

Stopa cukrzycowa charakteryzuje się takimi objawami jak nadmierne wysuszenie skóry, łuszczenie się. To z kolei prowadzi do pęknięć i zrogowaceń naskórka. Chorzy na zespół stopy cukrzycowej mają zaburzenia czucia w stopie, które mogą dotyczyć tak bólu, jak i temperatury. Rany na stopie trudno się goją, ponadto mogą pojawiać się skurcze, zwłaszcza w nocy, które są na tyle silne, że są w stanie wybudzić chorego ze snu. Do objawów stopy cukrzycowej można też zaliczyć kłucie w stopie, jak i mrowienie. Te wszystkie objawy są mniej lub bardziej związane z osłabionym krążeniem. Zatkane naczynia krwionośne nie przepuszczają wystarczającej ilości krwi, co przekłada się bezpośrednio na niedotlenienie tkanek kończyny.

rana na stopie cukrzycowej

Pielęgnowanie stopy cukrzycowej

Pielęgnowanie stopy cukrzycowej polega niestety tylko i wyłącznie na utrzymywaniu chorej kończyny we względnie dobrym stanie. Należy dbać o to, by stopa była regularnie sprawdzana pod kątem różnego rodzaju odcisków, zawsze czysta i nawilżona. To takie ważne, ponieważ jak już zostało wspomniane, osoby chore często nie odczuwają bólu, no bo przecież czucie w stopie jest osłabione. Chorzy chodząc boso mogą skaleczyć stopę i nawet tego nie poczuć, zdarzały się nawet przypadki poparzenia wrzątkiem, czego osoba ze stopą cukrzycową w ogóle nie poczuła!

Leczenie stopy cukrzycowej u podologa

Osoby, które zmagają się ze stopą cukrzycową powinny systematycznie korzystać z pomocy specjalisty. Leczenie stopy cukrzycowej u podologa, czyli eksperta od chorób stóp jest bardzo istotne. To wykwalifikowana osoba, która ukończyła studia z zakresu podologii i przeszła wiele kursów. Posiada odpowiednią wiedzę i umiejętności właśnie w zakresie pielęgnacji stopy cukrzycowej. Jest to o tyle istotne, że zaniedbana stopa cukrzycowa z ranami i owrzodzeniami stanowi wrota dla wirusów i bakterii, które bez trudu mogą dostać się do organizmu. Podolog opracowując chorą stopę korzysta ze sterylnych narzędzi i jednorazowych materiałów, aby zachować maksimum higieny i w trosce o bezpieczeństwo pacjenta. Należy pamiętać, by absolutnie nie powierzać osób ze stopą cukrzycową zwyczajnym kosmetyczkom, ponieważ często są to osoby bez jakichkolwiek kwalifikacji, koniecznej wiedzy, zwykle jedynie po weekendowym szkoleniu, których umiejętność kończy się na piłowaniu i malowaniu paznokci.

pielęgnacja stopy cukrzycowej

Profilaktyka w zespole stopy cukrzycowej

Trudno o opiekę podologa dzień w dzień, dlatego tak ważne jest, by samemu zadbać o chorą stopę.  Jeżeli to nie możliwe, to muszą pomóc najbliżsi. By nie doprowadzić do powikłań stopy cukrzycowej należy codziennie, starannie oglądać stopy pod kątem ewentualnych zmian. Zaniepokoić powinny wszelkie zgrubienia, pęknięcia, stwardnienia, czy nawet niewielkie zadrapania. Konieczna jest również dbałość o higienę stóp. Należy je myć specjalnym preparatem, a po kąpieli wytrzeć do sucha. Podczas kąpieli należy zwrócić uwagę by nie przegrzewać stóp i zbytnio ich nie namaczać. Codziennie powinno się ubierać nowe skarpetki lub pończochy, które są wykonane z naturalnego materiału. Niezwykle ważną kwestią jest obuwie. Chodzenie w wygodnych butach to podstawa, w przeciwnym razie można szybko nabawić się różnego rodzaju odcisków. Bezwzględnie należy unikać chodzenia boso, gdyż może dojść do łatwego zranienia. Jak już zostało wspomniane skóra na stopie cukrzycowej bardzo trudno się goi. Obcinanie paznokci lepiej zostawić podologowi, do którego i tak raz na jakiś czas trzeba się wybrać lub poprosić o wizytę domową, jeżeli stan pacjenta nie pozwala na wyjście z domu. Tylko rzetelna, umiejętna pielęgnacja stopy cukrzycowej daje szansę na uniknięcie przykrych powikłań, jakie niesie za sobą omawiane schorzenie.