Nadmierna potliwość stóp to przypadłość, z którym wiąże się duże poczucie wstydu i dyskomfort. Jej wynikiem jest nieprzyjemny zapach, a także nieestetyczny wygląd stóp. Nieprzyjemne odczucia będące wynikiem nadpotliwości stóp nie są jednak nie do zażegnania – w jej leczeniu wspomóc Cię może podolog, specjalistyczne preparaty oraz sprzęt medyczny, który wykorzystać można w domowej kuracji nadpotliwości stóp. Dowiedz się, co może powodować nadmierną potliwość stóp i jak jej skutecznie przeciwdziałać.

Nadpotliwość stóp – przyczyny

Pocenie się to naturalna reakcja obronna organizmu, która ma zapobiegać jego przegrzaniu się. Nierzadko zdarza się jednak, że reakcja gruczołów potowych jest zbyt intensywna, co w efekcie prowadzi do przykrego zapachu i dużej wilgotności ciała, prowadzącej do dyskomfortu w codziennym funkcjonowaniu. Do części ciałą narażonych na największą nadpotliwość należą zdecydowanie dłonie oraz stopy i choć w kontaktach międzyludzkich zdecydowanie bardziej uciążliwa jest nadpotliwość dłoni, to w codziennym funkcjonowaniu równie skutecznie przeszkadza nadmierna potliwość stóp. Nadmierna potliwość najczęściej jest wynikiem nieprawidłowej gospodarki hormonalnej, co związane może być tak z poszczególnymi etapami życia (jak na przykład dojrzewanie) lub chorobami (nadczynnością gruczołów wydzielających poszczególne hormony i odpowiadające za właściwe nimi gospodarowanie).

Kto może zmagać się z nadmierną potliwością stóp?

Nadmierna potliwość stóp to przypadłość, która najczęściej dotyka osoby zmagające się z otyłością i chorobami układu krążenia lub złym metabolizmem. Duża powierzchnia ciała to czynnik, który sprawia, że gruczoły potowe działają ze zwiększoną intensywnością, pragnąc zapewnić odpowiednią wentylację każdej jego części. Poza osobami otyłymi na nadmierną potliwość stóp narażone są również kobiety w ciąży i osoby w wieku dojrzewania lub przekwitania, co związane jest z towarzyszącą tym procesom burzą hormonów. W niektórych przypadkach przyczyną nadpotliwości stóp mogą być również choroby zakaźne, niedoczynność tarczycy, cukrzyca, a także choroby neurologiczne lub zakaźne. W związku z tym, że nadpotliwość stóp może być powodowana przez wiele czynników, często diagnostyka tego schorzenia może wymagać konsultacji nie tylko z podologiem, ale również specjalistami z innych dziedzin medycyny.

Nadpotliwość stóp – jak jej przeciwdziałać?

usuwanie odciskówJednym z najpopularniejszych i najbardziej efektywnych sposobów przeciwdziałania nadmiernej potliwości stóp jest odpowiednia higiena osobista i noszenie przewiewnego obuwia oraz skarpet. Naturalne materiały i wygodne w użytkowaniu buty pozwalają zapewnić stopom odpowiednią wentylację, a przez to również chłodzenie, co redukuje pracę gruczołów potowych. Przeciwdziałanie nadpotliwości stóp obejmuje również stosowanie odpowiednich kosmetyków takich jak chociażby dezodoranty do stóp. W walce z nadpotliwością stóp wspomóc Cię mogą również blokery potu jednak ich stosowanie warto skonsultować najpierw ze specjalistą, który dotrze do przyczyny nadmiernej potliwości a następnie dostosuje leczenie do Twoich indywidualnych potrzeb. Jedną z form leczenia nadpotliwości stóp jest wykorzystanie sprzętu medycznego, który zapobiega wzmożonej aktywności gruczołów potowych dzięki jonofrezie polegającej na wprowadzeniu w głębsze warstwy skóry prądu stałego. Udostępniamy sprzęt do jonofrezy pacjentom zmagającym się z nadpotliwością stóp oraz dłoni, dzięki temu, że zabieg jest efektywny, bezbolesny i krótkotrwały, cieszy się on bardzo dużą popularnością.

Czym może skutkować nadpotliwość stóp?

Nadpotliwość stóp może być przyczyną nie tylko powstawania nieprzyjemnego zapachu, ale również skutkować zniszczeniem mikroflory bakteryjnej i uszkodzeń skóry stóp. Do największych minusów nadpotliwości z pewnością zaliczyć można zmiękczenie skóry, które w efekcie wygląda, jakbyśmy dopiero co opuścili gorące i parne miejsce lub wyszli z wody po długiej kąpieli. Zmiękczona i pofałdowana skóra jest bardziej podatna na powstawanie otarć i drobnych zranień, które powodują ból, a w kontakcie ze słonym potem dodatkowo szczypią. Poczucie, że stopy cały czas są mokre prowadzi do dużego dyskomfortu w codziennym funkcjonowaniu, a towarzyszące mu dolegliwości bólowe i podrażnienia skóry sprawiają, że nadpotliwość stóp to przypadłość nadwyraz uciążliwa. Dodatkowo nadpotliwość stóp może prowadzić do rozwoju innych dolegliwości, których leczenie jest zdecydowanie bardziej wymagające.

Pocące się stopy – problem nie do wyleczenia?

Pocące się stopy, bo tak wielu pacjentów nazywa problem jakim jest nadmierna ich potliwość, to przypadłość, którą w większości przypadków można wyleczyć. Jeśli jej wystąpienie skorelowane jest z nadejściem lata to jednym z rozwiązań może być zdjęcie skarpet i założenie przewiewnego obuwia wykonanego z pianki hipoalergicznej lub sandałów. W momencie, kiedy potliwość stóp dotyka Cię ze zdwojoną siłą w sezonie zimowym, wtedy warto zamienić skarpetki z syntetycznych materiałów na bawełniane, bambusowe lub z wełny merino. Szczególnie te ostatnie odprowadzają wilgoć i zapewniają większy komfort w codziennym funkcjonowaniu, kiedy niemożliwym jest zmiana zimowego obuwia na bardziej przewiewne. Dla osób pracujących w biurze  alternatywą może być również wyposażenie się w buty zamienne, które w sezonie zimowym służą do użytkowania w biurze, dzięki czemu stopy nie pocą się nadmiernie w wyniku wysokich temperatur panujących we wnętrzach. Jeżeli powyższe rozwiązania nie skutkują zniknięciem problemu, wtedy koniecznym jest wizyta u specjalisty.

Leczenie nadmiernej potliwości stóp w gabinecie podologicznym

Leczeniem przypadłości i schorzeń dotyczących stóp zajmują się podolodzy. Osoby zmagające się z problemem pocących się stóp, mające trudności z samodzielnym pozbyciem się tej przypadłości, powinny skorzystać z pomocy specjalisty z tej dziedziny. Choć przyczyn nadpotliwości stóp może być wiele, to właśnie podolodzy będą znali skuteczne preparaty i środki pozwalające zwalczyć objawy tego schorzenia. W zależności od ogólnej kondycji i stanu zdrowia pacjenta podolog zarekomendować może leczenie farmakologiczne przy zastosowaniu blokerów potu, specjalistycznych kosmetyków wysuszających skórę, a także konsultacje u innych specjalistów, jeżeli nadpotliwość stóp nie ustąpi w wyniku podjętego leczenia. Pocące się stopy, choć dla wielu pacjentów jest to wstydliwy temat, to przypadłość medyczna wymagająca i dająca się w większości przypadku wyleczyć “na zawsze”. Dlatego, niezależnie od tego, czy dolegliwość ta dotyczy dziecka, czy osoby dorosłej, warto skorzystać z pomocy podologa i się z nią pożegnać.

Czy pocące się stopy mogą powodować problemy?

leczenie grzybicy paznokci warszawaPodobnie jak w przypadku innych nieleczonych dolegliwości również nadmierna potliwość stóp może przyczyniać się do rozwoju chorób stóp. Jedną z najpopularniejszych chorób będących wynikiem nieleczonej nadpotliwości stóp jest grzybica stóp. Lubiące ciepłe i wilgotne środowisko grzyby i bakterie rozwijają się w przepoconym obuwiu oraz skarpetach przygotowując się do przejścia i zainfekowania skóry. W trosce o własne bezpieczeństwo i zdrowie zadbaj o to, by Twoje stopy miały zapewniony dostęp powietrza i komfortowe warunki każdego dnia – w tym celu korzystaj z obuwia wykonanego z naturalnych i przewiewnych materiałów a także niesyntetycznych skarpetek. Dbaj nie tylko o czystość noszonej odzieży, ale również o higienę osobistą i dokładne mycie stóp każdego dnia. To właśnie najprostsze zabiegi pozwolą Ci uchronić się przed dolegliwościami i chorobami będącymi wynikiem pocących się stóp.