Rekonstrukcja paznokcia to zabieg przeprowadzany w gabinetach podologicznych. Zniszczone chorobą lub zdeformowane paznokcie nie tylko nieestetycznie wyglądają, ale mogą prowadzić również do dolegliwości bólowych. Nadanie im odpowiedniego kształtu, właśnie poprzez rekonstrukcję płytki paznokcia, to skuteczny sposób na to, żeby się ich pozbyć i przywrócić paznokciom piękny i zdrowy wygląd. Sprawdź, na czym polega rekonstrukcja paznokcia i co zrobić, żeby uniknąć konieczności przeprowadzania tego zabiegu.

Rekonstrukcja paznokcia – na czym polega?

Rekonstrukcja paznokcia to zabieg, który polega na nadaniu zdeformowanej płytce paznokcia pożądanego, naturalnego kształtu. Stosowane są w tym celu różne techniki, a nowoczesna technologia wykorzystywana przy tego typu zabiegach pozwala tak na częściową, jak i całkowitą rekonstrukcję paznokcia. Rekonstrukcja paznokcia wykonywana jest przy wykorzystaniu bezpiecznych dla skóry i organizmu materiałów, które są gwarancją hipoalergiczności i zapewniają komfort i pełną sprawność pacjenta po zabiegu. W rekonstrukcji płytki paznokciowej wykorzystuje się: masę żelową, masę akrylową lub masę silikonową wraz z jedwabiem oraz syntetycznymi materiałami takimi jak folia i wiele innych. Wybór odpowiedniej techniki leczenia zdeformowanej płytki należy do podologa, który posiada wiedzę niezbędną do ocenienia najbardziej efektywnej metody leczenia. Stosowane są techniki światłoutwardzalne, a także wykonywanie pełnych protez pozwalających na zastąpienie naturalnego paznokcia.

Rekonstrukcja płytki paznokciowej – metody

Rekonstrukcja paznokci może być częściowa lub pełna. Uszkodzenia płytki mogą być wynikiem zarówno zarówno chorób, jak i usterek mechanicznych powstałych w wyniku wypadków. W zależności od stanu  kondycji paznokcia podolog prowadzący leczenie dobiera odpowiednią metodę i technikę leczenia. Do najpopularniejszych rozwiązań należy rekonstrukcja płytki paznokciowej przy wykorzystaniu masy żelowej. Jest to związane z trwałością i elastycznością tego materiału, które sprawiają, że proteza paznokcia jest nie tylko wytrzymalsza od naturalnego, ale również nie ulega zniszczeniu pod wpływem pracy mięśni palców stóp podczas chodzenia lub innych aktywności fizycznych. Masa żelowa pozwala na rekonstrukcję paznokcia w ⅓ jego długości, dlatego jest najczęściej wybieraną metodą w przypadku, gdy płytka paznokcia jest uszczerbiona lub uszkodzona w wyniku chorób takich jak grzybica stóp lub grzybica paznokci.

Proteza paznokcia – z czego się ją wykonuje?

Alternatywną metodą leczenia ubytków płytki paznokciowej jest jej całkowita wymiana na protezę. Ta metoda leczenia stosowana jest w przypadku nieprawidłowego rośnięcia paznokci, utraty dużej powierzchni płytki lub całkowitego jej zniszczenia. Proteza paznokcia to efektywna metoda leczenia, która pozwala na zastąpienie naturalnej płytki syntetycznym i trwałym materiałem. W związku z tym, że proteza paznokcia jest rozwiązaniem, po które podolog sięga w najbardziej drastycznych przypadkach, leczenie to jest bardziej wymagające niż klasyczna rekonstrukcja paznokcia. Wykorzystywane są w tym celu również inne materiały, które umożliwiają nadanie protezie odpowiedniego, zapewniającego bezpieczeństwo i wygodę użytkowania kształtu Protezy paznokci wykonywane są z folii, która na bazie odlewu palca jest odpowiednio kształtowana, a następnie utwardzana przy pomocy masy akrylowej. Dokładnie wykonana proteza nie tylko doskonale odwzorowywuje utracony paznokieć, ale również charakteryzuje się wytrzymałością pozwalającą na komfortowe funkcjonowanie i chodzenie każdego dnia.

Kiedy rekonstrukcja paznokcia jest potrzebna?

Choroby stóp i schorzenia dotyczące paznokci prowadzą do dolegliwości bólowych i dysfunkcji podczas codziennych aktywności. Rekonstrukcja paznokcia jest rozwiązaniem dla tych pacjentów, którzy utracili część lub całą płytkę w wyniku wypadku (uszczerbku mechanicznego), a także w wyniku chorób prowadzących do strzępienia i osłabienia płytki paznokciowej, a także jej deformacji. W zależności od kondycji pacjenta i jego stanu zdrowia podolog dobiera technikę, która pozwala zapobiegać rozwojowi choroby paznokci lub zastąpić uszkodzony mechanicznie (chociażby w wyniku upadku ciężkiego elementu na stopę) paznokieć.

Które paznokcie są najbardziej narażone na zmiany chorobowe i usterki?

klamry na wrastające paznokcie warszawaNajbardziej narażone na usterki i choroby są paznokcie dużych palców u stopy, to pojawiające się na nich zmiany najczęściej sygnalizują choroby grzybicze lub bakteryjne. Dolegliwości bólowe dotykają zarówno paznokci u dużych palców, jak i tych na palcach najmniejszych. Jest to związane z tym, że to właśnie duże i najmniejsze palce stopy są narażone na kontakt ze zbyt ciasnym obuwiem, które uciskając paznokcie prowadzi do ich deformacji i jest źródłem toczących je chorób. Rekonstrukcja paznokci jest możliwa w przypadku każdego z paznokci stopy, dlatego nie ma powodów do obaw, jeżeli uszkodzeniu lub chorobie ulegną również pozostałe z nich. Jakie są jednak zalety rekonstrukcji paznokci?

Jakie są zalety rekonstrukcji paznokci?

Z pewnością do największych zalet należy pozbycie się dolegliwości bólowych wynikających z nieprawidłowego rośnięcia paznokcia, rozwarstwiania się jego płytki, a także wrastania w błony. Kolejną zaletą, która nie może zostać zignorowana, jest przywrócenie paznokciom pięknego i zdrowego wyglądu. Trzecim atutem rozwiązania, jakim jest rekonstrukcja paznokci, jest zastąpienie podatnej na zniszczenia i usterki tkanki syntetycznym, o wiele trwalszym materiałem, który niepodatny jest na działanie grzybów i bakterii.  Ostatnim atutem wartym wspomnienia jest efektywność tej metody leczenia – rezultaty leczenia są natychmiastowe i satysfakcjonujące.

Jak uniknąć rekonstrukcji paznokcia? Profilaktyka kluczem do sukcesu

Nie od dziś wiadomo, że lepiej jest zapobiegać niż leczyć. Dotyczy to zarówno chorób wirusowo-bakteryjnych, jak również chorób będących wynikiem infekcji grzybiczej. Odpowiednia profilaktyka jest kluczem do sukcesu i pozwala uniknąć zarówno dolegliwości wynikających z infekcji i chorób stopy, jak również konieczności rekonstrukcji paznokcia mogącej być ich wynikiem. Podstawowym elementem profilaktyki jest noszenie odpowiednio dobranego rozmiarem obuwia oraz dbałość o higienę osobistą. W przypadku jednak, gdy wykryte zostaną pierwsze zmiany chorobowe, takie jak ból, obrzęki wokół paznokcia, a także zmiana kształtu lub przebarwienia płytki paznokciowej, należy niezwłocznie skonsultować się ze specjalistą. Pomoże on dobrać środki zapobiegawcze, takie jak chociażby specjalistyczne, silikonowe pierścienie ochronne rozdzielające palce stóp i redukujące wzajemne ich na siebie oddziaływanie, a także wdroży odpowiednie leczenie farmakologiczne, dzięki któremu infekcja przestanie się rozwijać i można będzie uniknąć rekonstrukcji paznokcia. W przypadku jednak, gdy rekonstrukcja płytki paznokciowej będzie konieczna, dysponujemy narzędziami i rozwiązaniami, które pozwolą na jej bezpieczne przeprowadzenie – serdecznie zapraszamy do skorzystania z naszych usług i umówienia się na konsultacje podologiczne w naszej placówce.